Busy Busy Bangkok

4 maart 2019 - Bangkok, Thailand

Poehpoeh nounou, het volgende verhaal liet even op zich wachten.. Excuseer ons: een reisblog bijhouden tijdens het reizen is zo makkelijk nog niet!

27 februari, laatste dag Bangkok: 07:00 uur ging de wekker. Een bezoek aan het Grand Palace samen met de Tempel van de Smaragdgroene Buddha, de Tempel van de Liggende Buddha én Khao San Road (de backpackwalhallah-straat van Bangkok) stonden op de planning. Een vol programma dus!

Stroom in Bangkok, wat vindt jij ervan broertje?

Allereerst namen wij de taxi naar Grand Palace en bijbehorende tempel, vroeg dus, zodat we (hopelijk) voor de drukte uit het een en ander konden bewonderen. Helaas waren er al bussenvol met touristen geleegd op de parkeerplaats nabij Grand Palace. Jammer, maar na het betalen van 500TB (ongeveer 14 euro) per persoon en nadat ik goedgekeurd was bij de kledingcheck (schouders en knieen bedekt), liepen wij het terrein op. Een mega groot terrein met ontzettend veel verschillende kleine tempelachtige gebouwen en zoals verwacht: hordesvol toeristen. Dat laatste mocht de pret niet drukken, wij keken onze ogen uit. Overal goud en kleurtjes, Buddha’s, slang- of aapvormige demonen (die de tempels/gebouwen moeten beschermen), olifanten en heul veeul schoenen onderaan de trappen. Onze schoenen gingen ook: uit – aan; uit – aan; uit – aan. Dat was misschien nog wel het meest vermoeiend van alles haha. Wij hebben hier ruim een uur rondgelopen en onze ogen verwend. Tot slot wilden wij de bijbehorende Tempel van de Smaragdgroene Buddha bekijken. Gewapend met een kaart en google maps zochten wij ons rot. Wat bleek: wij waren allang in die tempel geweest, zo veel indruk had deze op ons gemaakt dus… not… haha, oeps! We besloten onze inmiddels knorrende maagjes eens gehoor te geven en deelden samen een Thais gerecht. Joe slurpte dankbaar de verkoeling van zijn ijskoffie naar binnen.

R&J @ Grand Palace (zowaar zonder andere toeristen een zelfje kunnen maken!!)@ Grand PalaceRob @ Grand PalaceSchoentjes uit - schoentjes aan; schoentjes uit - schoentjes aan.....Mjammieee Lunch! Pad Thai Shrimps!

Dichtbij het lunchtentje vonden wij de Tempel van de Liggende Buddha (= Wat Pho). Weer 200TB entree per persoon, hadden wij dat ervoor over? JA! Wij waren nu eenmaal in Bangkok en dit was een van de beroemdste tempels, dus hup betalen en naar binnen. Ook dit was een groot terrein met verschillende gebouwen en heeeeeeel veel Buddhabeelden van mini tot immens groot. Terwijl iedere toerist als eerste de highlight binnenstormde (de Liggende Buddha), bewaarden wij deze troef tot het laatst. Eerst bekeken wij de andere gebouwtjes, gelukkig maar want alles zou in het niet zijn gevallen als wij de kudde waren gevolgd. De waanzinnig grote Liggende Buddha van maar liefst 46 (!!!!) meter lang en 15 meter hoog was prachtig. Uiteraard volgt een fotootje voor de vorm, maar dit moet je eigen zelf hebben gezien!

Joe kan er zo naast gaan staan! @ Wat PhoVanaf de voeten van de 46 meter lange & 15 meter hoge Liggende BuddhaWat PhoWhoooaaaa zoooo groot! @ Wat Pho

Vervolgens gingen wij door naar Khao San Road, die bekende straat. Wij bezochten deze straat overdag, dus wij vonden het niet heel boeiend. Achter deze bekende straat lag een andere, veel gezelligere straat naar onze mening! Allemaal gekleurde lampionnen en barretjes. Hier hebben wij een biertje/cocktail gedronken en even uitgepuft van het vele lopen. Onze voetjes/kuitjes voelden moe aan… Op mijn voorstel van een Thaise voetmassage ging Joe dan ook gretig in. Gedurende een half uur werden onze voeten heerlijk gestrecht en gekneed. Wij zaten naast elkaar in dezelfde ruimte, dus ik hoefde mij gelukkig geen zorgen te maken over een eventuele 'happy-ending'. Ik wilde Joe nog waarschuwen: val niet in slaap! Maar het was al te laat.. haha :)

Op naar Khao San Road!Cocktailtje/Biertje achter Khao San RoadDe felly naar Khao San Road

Terug naar de AirBnB gingen wij met het meest gebruikte openbaar vervoersmiddel van Bangkok door locals: de boot, specifiek de ‘longtailboat’. Deze boot is als een bus of trein op het water. De eerste boothalte waar wij opstapten was net Utrecht Centraal. Rennende lokale mensen met hun werktassen onder de arm sprongen letterlijk de boot nog in terwijl hij al praktisch was weggevaren. Een echte ‘R&J go Thai’-ervaring! Voordeel: geen traffic jam :) Daarnaast konden wij vanaf de boot een kijkje nemen in écht Thailand: ‘huisjes’ van de armere mensen. Lees: hutten. Eerlijk, de tijdens de huttenbouw in elkaar getimmerde hokken van Bob zagen er beter uit (no offense trouwens little brother, alleen maar liefde). Goed om te zien, maar gelukkig slapen wij allemaal onder een wat waterdichter-dak. Op google maps konden wij zien waar we moesten uitstappen. Uiteraard stonden wij ruim van de voren op, door de (hard varende) boot strompelend, ons aan touwen (net van die buslussen) vasthoudend, op weg naar de uitgang om maar niet te laat te zijn met uitstappen. De boot verminderde vaart, kwam tot stilstand en als twee soepele springbokken gingen wij aan wal. BAM! Overleefd! Op naar ons Guesthouse, het was namelijk na 17.540 stappen tijd voor een verfrissende douche. Oh.. en een foto van die busboot durfde ik niet te maken.. :(

’s Avonds besloten wij ‘lekker dichtbij’ de AirBnB te gaan eten. Er zou een goed restaurantje op nog geen 3 minuten lopen zijn. Bangkok is en blijft echter een intens doolhof.. Na 3x voorbij het restaurantje te zijn gelopen vonden we het eindelijk.

Na dit laatste avondmaal in Bangkok was het tijd om de tassen vertrek-klaar te maken. Joe kreeg een lesje backpack inpakken van (volgens Joe) de opruim/inpak met tasjes, zakjes en bakjes goeroe-Lobin.

Lichtje uit, de volgende dag moesten wij vroeg vertrekken naar onze volgende bestemming: Kanchanaburi.

Tot (hopelijk) snel(ler!)

R&J @ Wat Pho

Liefs

R&J

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Eacampenvermeer:
    5 maart 2019
    Hoi Robin en Joey .wat fijn om weer wat van jullie te horen,De reis en al die mooie foto,s,kan me voor stellen,dat jullie na een dag van zoveel indrukken gesloopt zijn.maar ik ben er blij mee ,en hoop nog veel van deze mail,s,te ontvangen.fijne dagen en Lieve Groetjes van mij OMA.
  2. Caroline:
    8 maart 2019
    Hi Robje en Joe. Ik loop kennelijk een verhaal achter. Dus nu word ik verwend met nóg een verhaaltje.
    Robje je hebt jullie avonturen weer heel beeldend verteld. Ik zie jullie al op die boot worstelen en er vanaf springen.
    Tot nu toe lijkt t mij een vermoeiende maar fantastische vakantie. Knuffel mama xxx